GAUR8

Ikerketa batek ondorioztatu du haurrek hobeto barneratzen dituztela letrak eskuz idatziz

EHUko ikerketa batek erakutsi du arkatza eta paperarekin trebatzen diren haurrek hobeto barneratzen dituztela letra berriak. Joana Acha ikertzailearen esanetan, ikaskuntza-prozesuetan eskuz idaztearen praktika lehenetsi behar da.

Neskato bat eskuz idazten.
Neskato bat eskuz idazten. (GETTY IMAGES)

Euskal Herriko Unibertsitatearen (UPV/EHU) ikerketa baten arabera, ikaskuntza-fasean dauden haurrek hobeto barneratzen dituzte letra berriak irakaskuntza-metodoa eskuz idaztetik abiatuta eraikitzen bada, eta horrek irakurketa-idazlanerako gaitasun handiagoa ematen die ikasleei.

Joana Acha ikertzaileak alfabetoa hainbat teknikarekin ikasteak, eskuz edo teklatu batean idazteak dituen ondorioak aztertu ditu 5 urteko haurrekin, eta ondorioztatu du arkatzarekin eta paperarekin ikasi duten ikasleek «hobeto bereganatu dituztela hitzak eta letra berriak».

«Haurrek gero eta gutxiago idazten dutenez, horrek gaitasun alfabetikoetan eta ortografikoetan duen eragina ikertu nahi genuen», esan du Achak, eta ikaskuntzak eskuzko edo teklatuetako jardunaren arabera dituen ondorioak ezagutu nahi zituen. Ikasle horien adina aukeratu da «une ebolutibo egokiena» delakoan.

Georgiar eta armeniar alfabetoko bederatzi letra irakatsi zaizkie berrogeita hamar umeri, baita langileek asmatutako hamasei hitz ere: «Eskuz trebatu diren haurrek emaitza hobeak lortu dituztela ondorioztatu dugu», azaldu du Achak.

Ikasketa egiteko, ikasleen erdiek eskuz kopiatuz ikasi dute, eta beste erdiek teklatua erabiliz.

Eskuratutako ezagutzak ebaluatzeko proba batzuen ondoren, «emaitzek argi eta garbi adierazten dute eskuz egin dutenek trebetasun handiagoa garatu dutela», azaldu du ikertzaileak.

Ikerketak grafomotrizitatearen –eskuaren mugimenduak irakurketa eta idazketa prozesuan duen eragina– garrantzia aztertu du letren trazaduratik abiatuta egiturak barneratzeko gaitasun handiagoa erakusten duena.

Azterketak, ikasleak bi talde handitan banatzeaz gain, eskuz lan egiten zutenak zatitu zituen: batzuek gida batzuetatik ikasi dute puntu batekin eta beste batzuek erreferentziarik gabe, eta horrek gaitasun hobea erakutsi du azken horietan.

«Argi dagoena da eskuz idaztea praktika gisa lehenetsi behar dela ikaskuntza-prozesuetan», adierazi du EHUko ikertzaileak.